[Teachers Appointed Prior To July 2011]জুলাই 2011 এর আগে নিয়োগ করা শিক্ষকদের ভবিষ্যতের পদোন্নতির জন্য TET পাস করতে হবে!

0
40

Teachers Appointed Prior To July 2011:মাধ্যমিক গ্রেড শিক্ষক বা স্নাতক হিসাবে নিযুক্ত যে কোন শিক্ষক শিক্ষক/বিটি সহকারী 29.07.2011 এর পূর্বে চাকরিতে (Teachers Appointed Prior To July 2011) যোগদান করে থাকলে ,তাঁদের ইনক্রিমেন্ট এবং ভাতা -পাওয়ার ক্ষেত্রে তাঁদের কোনও অসুবিধা হবে না এবং তাঁদের সার্ভিস লাইফ ও ব্রেক হবে না! কিন্তু ভবিষ্যতের পদোন্নতির জন্য তাঁকে TET পাস করতে হবে ! এই রকম একটি গুরুত্বপূর্ণ রায় ঘোষণা করেছে মাদ্রাজ হাইকোর্ট! মাদ্রাজ হাইকোর্ট সম্প্রতি রায় দিয়েছে যে 29শে জুলাই, 2011-এর আগে (Teachers Appointed Prior To July 2011) মাধ্যমিক গ্রেড শিক্ষক বা স্নাতক শিক্ষক/বিটি সহকারী হিসাবে নিয়োগ করা যে কোনও শিক্ষক, শিক্ষকের যোগ্যতা পরীক্ষা TET পাস না করে থাকলেও চাকরি চালিয়ে যেতে পারবে! কিন্তু তাদের অবশ্যই ভবিষ্যত পদোন্নতির জন্য TET পাস করতে হবে!

মাদ্রাজ হাইকোর্ট স্পষ্ট করেছে যে 29শে জুলাই, 2011-এর আগে মাধ্যমিক গ্রেড শিক্ষক বা স্নাতক শিক্ষক/বিটি সহকারী হিসাবে নিযুক্ত যে কোনও শিক্ষক চাকরিতে থাকবেন এবং ইনক্রিমেন্ট এবং ইনসেন্টিভও পাবেন, এমনকি তাদের TET-তে পাসও করতে হবে না,কিন্তু ভবিষ্যতের পদোন্নতির জন্য, তাদের মূল অ্যাপয়েন্টমেন্টের তারিখ নির্বিশেষে, তাদের অবশ্যই TET পাস করতে হবে, এতে ব্যর্থ হলে তারা পদোন্নতির জন্য যোগ্য হবে না।

Teachers Appointed Prior To July 2011

Teachers_Appointed_Prior_To_July_2011
Teachers_Appointed_Prior_To_July_2011

ন্যাশনাল কাউন্সিল ফর টিচার এডুকেশন (এনসিটিই-NCTE) 29 জুলাই, 2011-এ (Teachers Appointed Prior To July 2011) শিক্ষক হিসাবে নিয়োগের জন্য একজন ব্যক্তির ন্যূনতম যোগ্যতা নির্ধারণ করে বিজ্ঞপ্তির সংশোধনীর অধীনে TET বাধ্যতামূলক করেছিল। বিচারপতি আর মহাদেবন এবং বিচারপতি মহম্মদ শফিকের ডিভিশন বেঞ্চ টিইটি-এর অ-অধিগ্রহণ/অধিগ্রহণ করা শিক্ষকের নিয়োগ এবং চাকরির ধারাবাহিকতাকে প্রভাবিত করবে কিনা এবং পদোন্নতির জন্য টিইটি পাস করা বাধ্যতামূলক কিনা তা নির্ধারণ করার জন্য একটি আবেদনের একটি ব্যাচের রায় দিয়েছে। বিটি সহকারী/স্নাতক শিক্ষকের পদ।

এই প্রশ্নের উত্তর দেওয়ার সময়, আদালত স্কুল শিক্ষা দফতরের জারি করা একটি সরকারী আদেশকে বাতিল করে দেয় যাতে বলা হয়েছে যে TET-তে পাস শুধুমাত্র BT সহকারী পদে সরাসরি নিয়োগের জন্য বাধ্যতামূলক, পদোন্নতির জন্য নয়। আদালত বলেছে যে 29 শে জুলাই, 2011-এর (Teachers Appointed Prior To July 2011) পরে নিযুক্ত সমস্ত শিক্ষকের জন্য TET বাধ্যতামূলক, তা সরাসরি নিয়োগ বা পদোন্নতির মাধ্যমে হোক।

এখানে ক্লিক করুন আরও বিস্তারিত আপডেট পেতে!

(a) Any teacher appointed as Secondary Grade Teacher or Graduate Teacher/BT Assistant prior to 29.07.2011 shall continue in service and also receive increments and incentives, even if they do not possess/acquire a pass in TET. At the same time, for future promotional prospects like promotion from secondary grade teacher to B.T. Assistant as well as for promotion to Headmasters, etc., irrespective of their dates of original appointment, they must necessarily possess TET, failing which they will not be eligible for promotion.

(b) Any appointment made to the post of Secondary Grade Teacher after 29.07.2011 must necessarily possess TET.
(c) Any appointment made to Graduate Teacher/BT Assistant, after 29.07.2011, whether by direct recruitment or promotion from the post of Secondary Grade Teacher, or transfer, must necessarily possess TET.

Teachers Appointed Prior To July 2011
Teachers Appointed Prior To July 2011
Teachers Appointed Prior To July 2011(file image)

“The legal provisions spelling out the intention of the legislature and the effect of the subordinate legislation pursuant thereto, the inescapable conclusion of this court would be that every teacher whether Secondary Grade or BT Assistant, whether appointed by direct recruitment or promotion in the case of BT Assistant, after the coming into force of the RTE Act and the NCTE notifications must necessarily possess/acquire the eligibility of a pass in TET,” the court observed.

“It would be evident that the teachers who were appointed on the basis of eligibility criteria set out during their employment prior to the introduction of the Act and having secured employment and having been in the employment for decades cannot now be required to satisfy the eligibility criterion which is introduced in the year 2010. Any attempt to do so would result in giving retrospective effect to the Act. This would warrant an examination, whether the provisions under consideration can be given retrospective operation, when it does not expressly provide for the same.”

“The consequence of treating the passing of TET exams as mandatory even to continue in service apart from rendering the provision as being arbitrary, produces results which are absurd / obnoxious in as much as it could result in more than a lakh of teachers being unemployed. It would also have the ripple effect of affecting the careers of students inasmuch as it is impossible to find adequate alternate hands to impart education.”

“The narration of facts which propelled this case would indicate that the teachers have not been appointed for the last ten years inspite of being qualified with a pass in TET. On the basis of the above findings and observations made, the State Government is directed to conduct TET periodically and make direct recruitment of teachers and promotion from among TET qualified candidates at the earliest,” it said.

Teachers Appointed Prior To July 2011

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here