{PDF} Quarantine leave for teachers in West Bengal,Very big news in 2022

0
182

Quarantine leave for teachers in West Bengal:- দীর্ঘদিন ধরেই কোয়ারেন্টাইন লিভ চালু করার দাবি জানিয়ে আসছিলেন স্কুল-কলেজে কর্মরত শিক্ষক-শিক্ষিকা ও শিক্ষাকর্মীরা ৷ সেই দাবি মেনে অবশেষে তাঁদের জন্য এই লিভ চালু করল শিক্ষাদপ্তর ৷ এর ফলে এবার থেকে সরকারি স্কুলের পাশাপাশি সরকারি সাহায্যপ্রাপ্ত ও সরকার পোষিত স্কুল-কলেজের শিক্ষক-শিক্ষিকা এবং শিক্ষাকর্মীরাও এই লিভের সুবিধা পাবেন৷

মঙ্গলবার শিক্ষাদপ্তর এই সংক্রান্ত নির্দেশিকা{Quarantine leave for teachers in West Bengal}জারি করেছে । এর ফলে অবশেষে রাজ্য সরকারি কর্মীদের মতোই কোয়ারেন্টাইন লিভ পাওয়ার যোগ্য হলেন স্কুল,কলেজ ও বিদ্যালয়ের শিক্ষক এবং শিক্ষাকর্মীরা।

Quarantine leave for teachers in West Bengal

গোটা বিশ্বে তথা দেশে আছড়ে পরছে করোনার তৃতীয় ঢেউ ৷ এর এক নতুন প্রজাতি ওমিক্রন এর আবির্ভাব। লাফিয়ে লাফিয়ে বাড়ছে আক্রান্তের সংখ্যা ৷ এমতাবস্থায় নবম থেকে দ্বাদশ শ্রেণির অফলাইন ক্লাস বন্ধ হলেও মিড ডে মিল বা পাঠ্য পুস্তক বিতরণের মতো কাজের জন্য স্কুলে আসতেই হচ্ছে শিক্ষক-শিক্ষিকাদের ৷ ফলে সংক্রমণের আশঙ্কা থেকই যাচ্ছে তাঁদের ৷

করোনার প্রথম ঢেউ আছড়ে পড়ার পর থেকেই রাজ্য সরকারের কাছে সরকারি সাহায্যপ্রাপ্ত ও সরকার পোষিত স্কুল-কলেজের শিক্ষক-শিক্ষিকারা কোয়ারেন্টাইন লিভের জন্য আবেদন করে আসছিলেন। মৌখিক ভাবে এতদিন তাঁদের বার্তা দেওয়া হলেও এতদিন কোনও লিখিত নির্দেশিকা বা শিক্ষক ও শিক্ষাকর্মীদের জন্য কোনও ‘ম্যাচিং অর্ডার’ ছিল না,তাই করোনা আক্রান্ত হলে তাঁরা ‘কোয়ারেন্টাইন লিভ'{Quarantine leave for West Bengal teachers} পাবেন কি না সেই বিষয়টিও স্পষ্ট ছিল না। অবশেষে তা মেলায় খুশি শিক্ষক ও শিক্ষাকর্মী মহল।

গতকালে {০৪/০১/২০২২},তারিখে রাজ্যের শিক্ষা দপ্তরের তরফে নোটিশ জারি করে এটা জানিয়ে দেওয়া হয় যে এবার, এই ছুটির আওতায় {Quarantine leave for teachers in West Bengal}আসবে রাজ্যের শিক্ষক-শিক্ষিকারাও।

Primary teachers Quarantine leave Rules/notice Download

Rule 4(i) of the West Bengal Primary Education (leave of Teachers of Primary Schools) Rules, 1999, provides for the grant of Quarantine Leave to a teaching and non-teaching employee of school in consequence of presence of infectious disease in the family or household of a teacher or non-teaching employee of a school and when his/her attendance at office/place of duty is considered as hazardous to the health of other employees.

With the passage of time, outbreak of some other diseases in the country had been considered to be infectious of which COVID- 19 has been declared Pandemic by WHO in recent time. The Finance Department, Government of West Bengal after taking the valued opinion of Health & Family Welfare Department vide Memorandum No.323 OF(P1) dated 18′” November, 2020 has already included COVID- 19 and other infectious diseases in the Quarantine Leave for the State Government employees.

In view of this, inclusion of other infectious diseases including COVID-19 under the provision of the West Bengal Primary Education (leave of Teachers of Primary Schools) Rules, 1999 pertaining to Quarantine Leave was under active consideration of the Government.

Now, after careful consideration, the undersigned is directed to include the following five diseases in the list of infectious disease for granting of Quarantine Leave under said Rule in addition to the existing diseases as specified therein:

  1. SARS
  2. MARS
  3. COVID-19
  4. Avian Influenza (H5N1) / Novel Influenza
  5. Crimean Congo Hemorrhagic Fever (CCHF)

Rule 4( l)(i) of the West Bengal Primary Education (leave of Teachers of Primary Schools) Rules, 1999 stands modified to such extent.

All other norms related to sanction of Quarantine Leave will continue to be the same as laid down under the said rule.

Amendment of the rule to that extent will be made in due course.

This is issued with the concurrence of the Finance Department, vide U.O. No. Group P2/2021-2022/0470 dated 04.01.2022.

Secondary teachers Quarantine leave Rules/notice Download

Quarantine_leave_for_teachers_in_West_Bengal
Quarantine_leave_for_teachers_in_West_Bengal

To read more news and updates{Quarantine leave for teachers in West Bengal} Click Here

College teachers/non teaching staff Quarantine leave Rules/notice Download

College_teachers_Quarantine_leave_Rules_notice_Download
College_teachers_Quarantine_leave_Rules_notice_Download

University teachers/non teaching staff Quarantine leave Rules/notice Download

university_teachers_Quarantine_leave_Rules_notice_Download
university_teachers_Quarantine_leave_Rules_notice_Download

Finance Department Main Notification regarding Quantitative Leave for Govt Employee/ Memo No. 3230-F(P1). Dated,Howrah,the 18th November,2020

Text Box: 0Rule 198 of WBSR, Pt.-I, provides for the grant of Quarantine Leave to a government employee when he/she or any member of his/her family is affected by such infectious disease as specified thereunder as his/her attendance at office/place of duty is considered hazardous to other government employees.

With the passage of time, outbreak of some other diseases in the country had been considered to be infectious of which COVID-19 has been declared Pandemic by WHO this year.

In view of this, inclusion of other infectious diseases including COVID-19 under the provision of Rule 198 of WBSR, Pt.- I, was under active consideration of the Government.

Now, after careful consideration and taking the valued opinion of Health & Family Welfare Department of this Government, the undersigned is directed to include the following five diseases in the list of infectious disease under Rule 198 of WBSR, Pt.-I, in addition to the existing diseases as specified therein

  1. SARS
  2. MARS
  3. COVID-19
  4. Avian Influenza (H5N1) / Novel Influenza
  5. Crimean Congo Haemorrhagic Fever (CCHF)

Rule 198 of WBSR, Pt.- I stands modified to such extent. All other norms related to sanction of Quarantine Leave will continue to be the same as laid down under the said rule. Amendment of the rule to that extent will be made in due course.

This will be deemed to have taken effect from the 12th day of March, 2020.

Click Here to Download This Notice

Quarantine leave for teachers in West Bengal-“নির্দেশিকা অনুযায়ী, কোনও শিক্ষক-শিক্ষিকা কোভিড আক্রান্ত হলে তাঁরা সর্বোচ্চ ২১ দিনের ছুটি পাবেন ! ব্যতিক্রমী ক্ষেত্রে সর্বোচ্চ ৩০ দিন পর্যন্ত ছুটি পেতে পারেন তাঁরা! কোয়ারেন্টাইন লিভে থাকার সময় সম্পূর্ণ বেতন পাবেন ! সেই সঙ্গে বাকি সুযোগ সুবিধাও পাবেন ! তবে কোয়ারেন্টাইন লিভের জন্য মিউনিসিপ্যাল হেলথ অফিসার অথবা রেজিস্টার্ড মেডিক্যাল প্র্যাকটিশনারের লেখা সার্টিফিকেটের প্রয়োজন হবে ৷ মনে রাখতে হবে অন্য কোনও ছুটির সঙ্গে এই ছুটিকে এক করা যাবে না ! “

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here